Wyliczanie płac minimalnych obowiązujących kierowców na terenie danego kraju wg Pakietu Mobilności

Pakiet Mobilności to zbiór aktów prawa europejskiego regulujący drogowy transport międzynarodowy.

Kalendarz zmian:

od 20 sierpnia 2020 r. – w zakresie odpoczynku i czasu pracy kierowców:

  • obowiązek powrotu kierowcy na co najmniej 45 godzin do centrum operacyjnego pracodawcy  (dawniej bazy transportowej) lub miejsca zamieszkania raz na cztery tygodnie (przy skróconych tygodniowych odpoczynkach taki powrót musi się odbyć raz na trzy tygodnie),
  • obowiązek odbywania przez kierowcę regularnych  tygodniowych odpoczynków poza kabiną pojazdu,
  • możliwość przedłużenia czasu jazdy o 1 do maksymalnie 2 godzin przy powrocie do centrum operacyjnego pracodawcy z obowiązkiem wykonania dodatkowej
    30 minutowej przerwy (z koniecznością udokumentowanie tego odstępstwa i
    podania przyczyny).

od 2 lutego 2022 r. – zmiany zasad wynagradzania kierowców:

  •  polskie firmy transportowe wykonujące przewozy międzynarodowe są zobowiązane do wypłaty kierowcom minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w kraju, w którym kierowcy będą wykonywać swoją pracę,
  • obowiązek wypłacania kierowcom minimalnego wynagrodzenia adekwatnego ze stawkami obowiązującymi w kraju,
    gdzie realizowana jest praca, nie dotyczy przewozów międzynarodowych (przewozy bilateralne oraz tranzytowe), a jedynie przewozów:
    • cross – trade – transport towarów pomiędzy krajami, które nie są siedzibą firmy,
    • przewozów kabotażowych – transport towarów w obrębie kraju, który nie są siedzibą firmy.

od 21 lutego 2022 r. – obowiązek powrotu do centrum operacyjnego pracodawcy:

  • obowiązek powrotu do centrum operacyjnego pracodawcy raz na osiem tygodni przez pojazdy realizujące przewozy międzynarodowe,
  • obowiązek utrzymywania miejsc postojowych w centrum operacyjnym pracodawcy w liczbie odpowiadającej co najmniej 1/3 floty aut,
  • zakaz realizowania więcej niż trzech przejazdów kabotażowych w ciągu siedmiu dni przy obowiązku wykonania czterodniowej przerwy liczonej od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego – dotyczy to danego pojazdu i państwa członkowskiego, a nie kierowcy.